Sotaveu és la primera exposició antològica sobre l’obra de Mar Arza (Castelló de la Plana, 1976). S’hi presenten set peces inèdites, concebudes per a aquesta mostra, al costat d’una sèrie de treballs que es van realitzar entre el 1997 i l’actualitat.
La trajectòria de Mar Arza evoluciona des de l’interior d’una poètica subtil, minuciosa i alhora rotunda, en la qual som convocats a «llegir intensament». Així, contra una certa prepotència implícita en qualsevol discurs ―l’autor investit d’autoritat―, els seus projectes sol·liciten una mirada i fins i tot una posició atenta a allò que es retreu i es resisteix a ser percebut de manera inequívoca.
El llenguatge, o millor, la rereguarda de les paraules, les maneres com aquestes contribueixen a la dissensió, adopta un paper crucial en les gramàtiques de l’artista, la qual no sols es va ocupar de les abstraccions que sostenen tot missatge, sinó especialment de les seves materialitats més estrictes, des del significat d’una tipografia fins als sistemes de construcció d’imatges o la corporeïtat d’un símbol.
L’escriptor colombià Juan Cárdenas identifica la lleugeresa com «un senyal del gran art, aquell que sembla surar i evita veure’s greu». Efectivament, allò lleuger, és a dir, les idees emancipades de la pesada solemnitat doctrinària, es troba com a fonament en bona part dels treballs de Mar Arza, fins i tot en aquells que desemmascaren com les arts han representat i estigmatitzat el lloc social de les dones, i com hi han influït històricament.
D’aquí procedeixen els seus rescats sobre les polítiques de la feminitat desenvolupades com a corrents subterranis, les seves relectures d’insubordinacions que van conspirar enfront de les seves hegemonies successives, que es van teixir en les fissures de la memòria, indetectables però fermes, a vegades fràgils i secretes, sempre avançant-se per assenyalar què està disposat a volar i què s’enfonsa.
Tota l’obra de Mar Arza se situa en una mena de parpelleig epistemològic que permet veure el rostre i les eines del que és urgent i del que mereix ser pensat novament, transmès d’una altra manera. I és que, quan les certeses escassegen, quan el nihilisme esdevé un ornament vacu i, sobretot, quan cal prendre la paraula, necessitem que els artistes facin de la perplexitat un manifest, que enllacin les urgències amb les metàfores.
Blanca Varela, la gran poeta peruana, va escriure uns versos meravellosos, que parlen sobre la rebel·lia que es desferma quan s’uneixen les nostres vulnerabilitats. Diuen així: «la lentitud es belleza / copio estas líneas ajenas / respiro / acepto la luz / bajo el aire ralo de noviembre / bajo la hierba / sin color / bajo el cielo cascado / gris / acepto el duelo y la fiesta».
Comissari: Valentín Roma
Schedule
Days | Hours | Preus | ||
---|---|---|---|---|
Dimarts, dimecres, dijous, divendres, dissabte, diumenge i festius excepte 25 i 26 desembre i 1 gener |
d'11.00 h a 20.00 h |
Entrada Gratuïta |
Others
- Occur on:
- La Virreina Centre de la Imatge.
La Virreina Centre de la Imatge
- Address:
- C la Rambla, 99
- District:
- Ciutat Vella
- Neighborhood:
- el Raval
- City:
- Barcelona
- When
- From 16/11/2024 to 30/03/2025
Website
You may also be interested in...
-
Acte d´inauguració de l´exposició "L´ahir i l´avui de Nou Barris.Interpretació fotogràfica de l´espai"
- Where:
- La Casa de l'Aigua
- When:
- 17/01/2025
-
Exposició "Barceloneta i la mar", amb Rafael Tirado, Joaquim Riera, Alva i Fusta de Peix
- Where:
- Centre Cívic Barceloneta
- When:
- Del 09/01/2025 al 31/01/2025
-
L'Aventura de conèixer - Exposicions: 34a exposició "Escultura ICRE"
- Where:
- Biblioteca Clarà
- When:
- Del 16/10/2024 al 16/01/2025
-
Exposició "Rojo Tabú"
- Where:
- Centre Cívic Cotxeres Borrell
- When:
- Del 23/04/2025 al 24/05/2025
-
Exposició ‘L'última collita. Transformacions i pervivències de la Barcelona rural', a cura de Núria Font i Montse Ferres
- Where:
- Centre Cultural La Casa Elizalde - Sala Montserrat Roig
- When:
- Del 27/11/2024 al 18/01/2025
-
Exposició "Pensamiento"
- Where:
- Casal de Gent Gran Vilapicina i Torre Llobeta
- When:
- Del 03/03/2025 al 27/03/2025
-
Exposició "Trajectòria"
- Where:
- Centre Cívic Can Castelló
- When:
- Del 10/03/2025 al 28/03/2025
-
Exposició "Sigues tu, la diversitat ens enriqueix"
- Where:
- Centre Cívic El Coll - La Bruguera
- When:
- Del 20/02/2025 al 28/03/2025
-
Exposició "Mostra fotogràfica del grup de dones: l´art a l´espai urbà que ens envolta"
- Where:
- Centre Cívic Font de la Guatlla
- When:
- Del 13/01/2025 al 31/01/2025
-
Exposició "Óleos"
- Where:
- Centre Cívic Font de la Guatlla
- When:
- Del 07/01/2025 al 01/02/2025
-
Exposició permanent del Museu Picasso
- Where:
- Museu Picasso
- When:
- Permanent event
-
Exposició 'Costures invisibles: Una perspectiva del tèxtil contemporani' a cura de Paola Idrontino i Marga de la Llana
- Where:
- Centre Cívic Barceloneta
- When:
- Del 06/02/2025 al 28/02/2025
-
Exposició permanent sobre la història del temple del Sagrat Cor del Tibidabo
- Where:
- Parròquia del Sagrat Cor de Jesús del Tibidabo - Basílica
- When:
- Permanent event
-
Exposició permanent 'Col·lecció Permanent del MEAM'
- Where:
- Museu Europeu d'Art Modern
- When:
- Permanent event
-
Exposició permanent 'Estudi - biblioteca de Frederic Marès'
- Where:
- Museu Frederic Marès
- When:
- Permanent event
-
Exposició 'Plantes, remeis i apotecaris. El jardí medieval del monestir de Pedralbes'
- Where:
- Museu Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes
- When:
- Permanent event
-
Exposició permanent 'Gabinet del col·leccionista'
- Where:
- Museu Frederic Marès
- When:
- Permanent event
-
Experiència immersiva "Catalunya: Patrimoni viu"
- Where:
- Palau Moja
- When:
- Del 09/12/2024 al 31/01/2025
-
Exposició "Elle”
- Where:
- Centre Cívic El Carmel
- When:
- Del 10/02/2025 al 28/02/2025
-
Exposició 'Collage terapèutic, una eina d'autoconeixement'
- Where:
- Casal de Barri La Llacuna
- When:
- Del 10/01/2025 al 06/02/2025