
Feminismes. L’exposició vol fer visible l’ocultació i el descrèdit que ha patit la paraula femenina des de la història, la literatura i els relats bíblics o mitològics.
Dones de paraula reivindica l’ús de la paraula des d’un univers femení.
Les protagonistes són algunes dones que han “pres la paraula” des de la tradició bíblica i la mitologia grega, passant pels segles XVI al XVIII, fins arribar al món contemporani.
La paraula de les dones –reivindicada, transmesa, oculta, negada– és el fil conductor dels tres àmbits que formen l’exposició : Virtut o vici: llegir i escriure en femení; De santa Anna a Maria: transmissió i coneixement; i La paraula negada, oculta, qüestionada.
Dones de paraula posa en relleu la necessitat d’elaborar una genealogia d’autores que esdevinguin referents i autoritat; de vindicar la importància de l’ordre simbòlic matern i fer visible l’ocultació i el descrèdit que ha patit la paraula femenina des de la història, la literatura i els relats bíblics o mitològics. Prendre “per no perdre” la paraula.
Horaris
Dies | Hores | Preus | Observacions | |
---|---|---|---|---|
De dimarts a dissabtes |
de 10:00 h a 19:00 h |
Entrada general: 4.2 €
Reduïda: 2.40 €: - Grups (+ 10 p) - Persones de 16 a 29 anys - Majors de 65 anys - Jubilats - Persones a l'atur - Targeta rosa reduïda - Família nombrosa i monparental - Carnet de Biblioteques
Gratuït: - Menors de 16 anys - Registrats al programa Gaudir+BCN - Carnet de l'ICOM - Guies turístics professionals exercint la professió - Professors d'ensenyament reglat acreditat - Periodistes acreditats - Carnet Associació Museòlegs de Catalunya - Targeta rosa gratuïta - Passi metropolità d'acompanyant - 1r diumenge de mes - Diumenges (de 15 a 20 h) - 11 de febrer (Santa Eulàlia) - 18 de maig (Dia Internacional dels Museus) - 16 de juny (Corpus) - 24 i 25 de setembre (La Mercè) |
Inauguració divendres 29 de novembre a les 18 h | |
Diumenge i festius excepte 1 gener, 1 maig, 24 juny i 25 desembre |
d'11:00 h a 20:00 h |
Altres
- Se celebra a:
- Museu Frederic Marès.
L’objectiu de l’exposició és reivindicar l’ús de la paraula des d’un univers femení, partint de l’època moderna (segles XVI al XVIII) i amb diàlegs puntuals amb la contemporaneïtat. Aquesta tesi i algunes dones que “van prendre la paraula” són les protagonistes: l’escriptura de Santa Teresa de Jesús, la transmissió de la paraula i el coneixement de Santa Anna a Maria, la Immaculada com a símbol de saviesa, l’ocultació i negació de la paraula exemplificada en la figura de Maria Magdalena i la mediació de la paraula en boca de les sibil·les.
La paraula ha estat l’element clau per explicar la història i també un instrument fonamental per descriure i comprendre la realitat, tradicionalment sota control masculí. Amb molt poques excepcions, han estat els homes els qui han governat imperis i estats i han exercit el control del relat; són els homes els qui apareixen als llibres d’història, a la majoria dels documents administratius o els que han escrit i prescrit la gran literatura. Tanmateix, és de la mare de qui n’aprenem el llenguatge i la paraula que ens permet comunicar, interpretar i que és instrument de mediació.
La paraula de les dones –reivindicada, transmesa, oculta, negada...– és el fil conductor dels tres àmbits que formen l’exposició : Virtut o vici: llegir i escriure en femení; De santa Anna a Maria: transmissió i coneixement; i La paraula negada, oculta, qüestionada.
Dones de paraula posa en relleu la necessitat d’elaborar una genealogia d’autores que esdevinguin referents i autoritat; de vindicar la importància de l’ordre simbòlic matern i fer visible l’ocultació i el descrèdit que ha patit la paraula femenina des de la història, la literatura i els relats bíblics o mitològics. Prendre “per no perdre” la paraula.
Comissariada per Maria Garganté, historiadora de l’art
Museu Frederic Marès
- Adreça:
- Plaça de Sant Iu, 5
- Districte:
- Ciutat Vella
- Barri:
- el Barri Gòtic
- Població:
- Barcelona
- Quan
- Des de 29/11/2024 al 25/05/2025
Telèfon
- Tel.:
- 932563500
També et pot interessar...
-
La Nit dels Museus: Jornada de portes obertes a la Fundació Suñol
- On:
- Fundació Suñol
- Quan:
- 17/05/2025
-
La Nit dels Museus: Visita guiada a la mostra “Peus a terra” al Museu Terra - Sala Barcelona
- On:
- Fundació Lluís Carulla - Museu Terra. Sala Barcelona
- Quan:
- 17/05/2025
-
Exposició 'El taller de pintura'
- On:
- Centre Cívic Teixonera
- Quan:
- Del 06/06/2025 al 27/06/2025
-
Exposició 'L’art de mirar-se i saber-nos explicar: autoretrats infantils'
- On:
- Casal Mas Guinardó
- Quan:
- Del 02/06/2025 al 30/06/2025
-
40è Aniversari del Centre Cívic: Exposició 'Cartells: quatre dècades d’activitats a la Sedeta'
- On:
- Centre Cívic La Sedeta
- Quan:
- Del 28/04/2025 al 21/05/2025
-
"Festa Major de Fort Pienc": Exposició 'Cartell de Festa Major'
- On:
- Centre Cívic Ateneu Fort Pienc
- Quan:
- Del 13/06/2024 al 15/06/2025
-
Exposició '7 vaixells, 7 històries'
- On:
- Museu Marítim de Barcelona
- Quan:
- Acte permanent
- Exposició 'Imatgeria festiva barcelonina: gegants, nans, capgrossos, bestiari i titelles'
-
La Nit dels Museus: Jornada de portes obertes a la Biblioteca Pública Arús
- On:
- Biblioteca Pública Arús
- Quan:
- 17/05/2025
-
La Nit dels museus: Jornada de portes obertes al Museu Europeu d'Art Modern
- On:
- Museu Europeu d'Art Modern
- Quan:
- 17/05/2025
-
La Nit dels Museus de Barcelona 2025
- On:
- Museus de Barcelona i de les poblacions dels entorns
- Quan:
- 17/05/2025
-
Exposició 'Monestir de Pedralbes. Els tresors del monestir'
- On:
- Museu Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes
- Quan:
- Acte permanent
-
Exposició de pessebres al Temple del Sagrat Cor de Jesús del Tibidabo
- On:
- Parròquia del Sagrat Cor de Jesús del Tibidabo - Basílica
- Quan:
- Acte permanent
-
Visita a l'exposició permanent 'Col·lecció d'escultura Gabinet del col·leccionista Estudi-biblioteca de Frederic Marès'
- On:
- Museu Frederic Marès
- Quan:
- Acte permanent
-
Exposició "Todos los detalles que pudieran haberse omitido"
- On:
- Centre Cívic Can Felipa
- Quan:
- Del 15/05/2025 al 26/07/2025
-
Exposició "Poem (Art)" de l’escola Montseny
- On:
- Casal de Barri Can Carol
- Quan:
- Del 22/04/2025 al 06/05/2025
-
Exposició 'Pallassos Sense Fronteres, 30 anys Una eina de construcció massiva'
- On:
- Teatre Lliure - Sala Lliure de Gràcia
- Quan:
- Del 09/10/2024 al 31/07/2025
-
Festa Major de la Dreta de l’Eixample: Exposició "L'aigua. Mostra d’Art Jove Escolàpies Llúria"
- On:
- Centre Cultural La Casa Elizalde
- Quan:
- Del 07/05/2025 al 26/05/2025
-
Exposició “Expressionisme abstracte nord-americá"
- On:
- Centre Cívic Barceloneta
- Quan:
- Del 26/06/2025 al 25/07/2025
-
Cicle Primavera Verda 2025: Visita guiada i taller amb Jordi Coll
- On:
- Centre Cívic El Coll - La Bruguera
- Quan:
- 29/05/2025