
Aquesta lectura interpretativa i progressiva de la Divina comèdia —que farem per grups de cants, en sessions mensuals al llarg de dos anys— es proposa explorar el text tot seguint les principals línies narratives, motius i personatges memorables que fan que sigui una immortal obra de poesia, un monument literari amb una potència expressiva i de pensament que resisteix magníficament el pas del temps. I no només es tracta de poesia en el sentit estrictament formal —els tercets encadenats d'hendecasíl·labs—, sinó també d'un pensament que, en el més alt nivell filosòfic, travessa de manera genialment crítica i innovadora tots els camps del saber: la religió i la història, la societat i els costums, el llenguatge i la política, l'economia i l'art en les seves formes expressives concretes —la pintura i la música, per exemple, els llenguatges dels quals Dante coneix a la perfecció—. Ben ancorada en la societat i la cultura del seu temps —el final de l'edat mitjana—, aquesta obra és també una projecció de futur, ja que és tan plena d'intuïcions visionàries, o profètiques, que mostra a la posteritat, és a dir a nosaltres, valors i utopies encara vigents. Poeta europeu com cap altre, i com cap altre coneixedor i hereu de la tradició antiga i medieval, Dante va intuir, quan començaren a forjar-se, els continguts de la civilització moderna, les seves virtuts i els seus conflictes, projectant-los en la dimensió eterna i utòpica del més enllà cristià.
Les tres parts en què es divideix l'obra, l' Infern, el Purgatori i el Paradís, corresponen a tres paisatges físics —que el protagonista, en la ficció del poema, físicament recorre— i a tres dimensions espirituals, en què els personatges —ànimes de difunts— prenen vida i realitat com en cap altre poema anterior. Per una genial paradoxa, Dante va descobrir, en la ficció novel·lesca de la transcendència, el sentit immanent del món i la manera de representar-lo. Com ens va ensenyar un dels lectors més perspicaços de la Comèdia, Erich Auerbach, Dante fou el primer a representar la realitat, i d'aquesta manera va formar, educant-lo, al públic de la literatura occidental.
20.10.2025. Cants I-V.
L'entrada al Purgatori i l'arribada d'un grup d'ànimes. El guardià (Cató Uticenc) i el músic (Casella). La trobada amb Manfredi (Rei de Sicília). Un amic mandrós (Belacqua). Els morts amb violència: Pia dei Tolomei.
10.11.2025. Cants VI-XII.
El trobador Sordello da Goito i la invectiva contra Itàlia i Florència. La vall dels prínceps. La terrassa dels superbs. Una lliçó d'història de l'art. Artistes i poetes: Giotto, Guinizzelli, Cavalcanti.
15.12.2025. Cants XIII-XVIII.
La terrassa dels envejosos: Sapia de Siena. El riu maleït: l'Arno. L'economia de la beatitud. La terrassa dels iracunds: Marco Lombardo i el lliure albir. La terrassa dels mandrosos i l'estructura del Purgatori.
12.01.2026. Cants XIX-XXIII.
Un somni de Dante: la sirena tartamuda. La terrassa dels avars. Els Capetingis i el mal de França. El poeta llatí Estaci. Virgili i el Cristianisme. La terrassa dels llaminers i Forese Donati.
09.02.2026. Cants XXIV-XXIX.
La poètica del dolce stil novo. La terrassa dels luxuriosos, Guinizzelli i Arnaut Daniel. L'Edèn i una dona misteriosa: Matelda. Una processó simbòlica i el carro triomfal.
09.03.2026. Cants XXX-XXXIII.
La trobada amb Beatriu: un antic amor i una escena de gelosia. Vergonya i confessió de Dante. Una al·legoria apocalíptica. Ritus de purificació per ascendir al Paradís.
Participants: Raffaele Pinto
Horaris
| Dies | Hores | Preus | ||
|---|---|---|---|---|
|
20 octubre,
10 novembre, 15 desembre, 12 gener, 9 febrer i 9 març |
de 18.30 h a 20.00 h |
Entrada general: 70 €
Reduïda: 55 €
|
Altres
- Se celebra a:
- Centre de Cultura Contemporània de Barcelona.
Centre de Cultura Contemporània de Barcelona
- Adreça:
- C Montalegre, 5
- Districte:
- Ciutat Vella
- Barri:
- el Raval
- Població:
- Barcelona
- Quan
- Des de 20/10/2025 al 09/03/2026
Telèfon
- Tel.:
- 933064100
Adreça electrònica
- E-mail:
- info@instituthumanitats.org
També et pot interessar...
-
Taller - visita guiada infantil 'Mòmies, sarcòfags i altres secrets del Museu Egipci'
- On:
- Fundació Arqueològica Clos - Museu Egipci de Barcelona
- Quan:
- Acte permanent
-
Taller per a gent gran 'Grup de lectura'
- On:
- Centre Cívic La Sedeta
- Quan:
- Del 21/01/2026 al 18/03/2026
-
Taller 'A peu per Barcelona'
- On:
- Casal de Barri Vila Olímpica - Can Gili Nou
- Quan:
- Del 16/01/2026 al 13/02/2026
-
Taller 'Passejades amb història: Llavors de memòria. Històries sobre la Guerra Civil (1936-1939)'
- On:
- Centre Cívic Vallvidrera Vázquez Montalbán
- Quan:
- Del 29/01/2026 al 05/03/2026
-
Taller 'Barcelona a través de les seves institucions'
- On:
- Centre Cívic Casa Golferichs
- Quan:
- Del 26/01/2026 al 30/03/2026
-
Taller 'Escriptura Creativa'
- On:
- Centre Cívic Ateneu Fort Pienc
- Quan:
- Del 13/01/2026 al 17/03/2026
-
Institut d'Humanitats. Curs 25/26: Cursos i tallers "Desig de futur. Propostes per superar polítiques caduques"
- On:
- Centre de Cultura Contemporània de Barcelona
- Quan:
- Del 21/01/2026 al 25/02/2026
-
Taller 'L'art d'escriure: un viatge a través del relat breu'
- On:
- Centre Cultural La Casa Elizalde
- Quan:
- Del 15/01/2026 al 26/03/2026
-
Taller 'Descobrim el patrimoni mundial de la humanitat als Països Catalans' *NOU*
- On:
- Centre Cultural La Casa Elizalde
- Quan:
- Del 13/01/2026 al 24/03/2026
-
Taller 'Escriptura creativa'
- On:
- Centre Cívic Pere Pruna
- Quan:
- Del 19/01/2026 al 09/03/2026
-
Taller 'Un món en transformació: els camins cap a la creació contemporània' *NOU*
- On:
- Centre Cultural La Casa Elizalde
- Quan:
- Del 14/01/2026 al 25/03/2026
-
Taller 'Una ullada a l’art: La pintura contemporània'
- On:
- Casal de Barri Congrés-Indians
- Quan:
- Del 13/01/2026 al 17/03/2026
-
Taller 'Grans directors del cinema Nord-Americà'
- On:
- Centre Cívic Casa Golferichs
- Quan:
- Del 27/01/2026 al 31/03/2026
-
Curs "Hatshepsut. La mujer que supo reinar", a càrrec de Luis Manuel Gonzálvez
- On:
- Fundació Arqueològica Clos - Museu Egipci de Barcelona
- Quan:
- Del 13/01/2026 al 27/01/2026
-
Taller 'Altres mirades sobre la filosofia política' *NOU*
- On:
- Centre Cultural La Casa Elizalde
- Quan:
- Del 21/01/2026 al 25/03/2026
-
Taller 'L’ arxiu del desig'
- On:
- Centre Cívic Can Felipa
- Quan:
- 04/03/2026
-
Taller 'Història de l'òpera: la passió feta música'
- On:
- Centre Cultural La Casa Elizalde
- Quan:
- Del 21/01/2026 al 25/03/2026
-
Taller '7 Rutes per Barcelona'
- On:
- Centre Cívic Matas i Ramis
- Quan:
- Del 19/01/2026 al 02/03/2026
-
Taller 'Història general de la música'
- On:
- Casal de Barri Vila Olímpica - Can Gili Nou
- Quan:
- Del 14/01/2026 al 18/03/2026