GuiaBCN

Activitats i equipaments de Barcelona

Conferència 'Subministrament de neu i glaç a la Barcelona moderna'

Tornar

A càrrec de Jaume Dantí i Riu, catedràtic d'Història Moderna de la Universitat de Barcelona, i coordinador del Grup d'Estudis d'Història de la Mediterrània Occidental (GEHMO).

ATENCIÓ! Donat el volum de demanda d'inscripcions per a aquesta activitat, aquest Diàleg es farà finalment a la Sala Moragues d'El Born. Museu d'Història de Barcelona (Plaça Comercial, 12). 

La neu i el glaç a la Barcelona del 1700 va passar de l'ús terapèutic i del consum dels privilegiats a ésser un producte bàsic per a la població. El Consell de Cent en fixà el preu i convertí el subministrament en un dels monopolis municipals que arrendava per assegurar l'abastament, alhora que establia una imposició com a ingrés fiscal.

Més enllà dels beneficis a nivell mèdic, el seu ús principal era disposar de begudes fresques, de gelats i sorbets, de noves begudes refrescants, i també els beneficis com a conservant de peix, carn i fruita. La producció, el transport i la comercialització esdevingueren un entramat de relacions socials, entre el món rural i el món urbà, d'interessos particulars i beneficis públics.

La ciutat de Barcelona, com a gran consumidora, es proveïa des del Moianès, el Montseny o la Serralada Litoral, i fins al Canigó quan calia. Una activitat de la que encara en podem observar els seus pous i dipòsits.

Horaris

El Born. Museu d'Història de Barcelona

Adreça:
Plaça Comercial, 12
Districte:
Ciutat Vella
Barri:
Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera
Població:
Barcelona
On
El Born. Museu d'Història de Barcelona
Quan
30/11/2026

Telèfon

Tel.:
93 256 68 51

També et pot interessar...