Creus que avui dia és fàcil contagiar-se de xarampió? I d'altres malalties infeccioses que crèiem gairebé oblidades? En aquesta conferència et proposem descobrir, de manera amena i propera, com es propaguen certes malalties transmissibles actuals… i per què algunes han tornat i altres han desaparegut. Per mitjà d'aquesta tertúlia amb la Dra. Àngela Domínguez, experta en medicina preventiva i salut pública, ens endinsarem en el món de l'epidemiologia per descobrir com es detecta i se segueix el rastre d'un brot de xarampió o altres malalties que viatgen molt més de pressa del que ens imaginem. I, sobretot, intentarem reflexionar sobre una pregunta inquietant: les persones podem ser, sense saber-ho, una baula clau en la cadena de transmissió? Quin paper hi tenen els viatges, els casos importats o les nostres pròpies decisions quotidianes?
Mirarem d'aclarir conceptes com la immunitat individual i la immunitat de grup, entendre la diferència entre aïllament, vigilància i quarantena i explicar què vol dir que una malaltia estigui controlada, eliminada o erradicada. I comprendrem, així, per què la vacunació és una de les eines més eficaces per prevenir-la. Aquesta sessió és una invitació a entendre la ciència que hi ha darrere de la salut pública i a reflexionar sobre una cosa que és essencial: la salut individual i la col·lectiva estan profundament connectades.
A càrrec de:
Àngela Domínguez, doctora en Medicina i Cirurgia i catedràtica emèrita de Medicina Preventiva i Salut Pública de la Universitat de Barcelona. Acadèmica numerària de les Reials Acadèmies de Medicina i de Farmàcia de Catalunya i vicepresidenta de la Reial Acadèmia de Farmàcia. Investigadora principal del grup CIBER d'Epidemiologia i Salut Pública de la mateixa universitat i coordinadora del grup de treball Vacunes i Immunització de la Societat Espanyola d'Epidemiologia.
Moderador:
Michele Catanzaro, doctor en Física i professor de Periodisme Científic a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Escriu per a Nature, Science i El Periódico, entre altres mitjans. Ha rebut el Premi Rei d'Espanya de Periodisme Internacional, l'European Science Writer of the Year 2016, el Prismas, el Hotzbrinck i el Nimfa d'Or. Ha estat Nature-Marsilius Invited Professor a la Universitat de Heidelberg.
Horaris
| Dies | Hores | Preus | Observacions | |
|---|---|---|---|---|
|
Dimecres |
a les 19.00 h |
Entrada general: 6 €
Inclou l’entrada del museu |
Aforament limitat |
Altres
- Se celebra a:
- CosmoCaixa Barcelona.
CosmoCaixa Barcelona
- Adreça:
- Carrer d'Isaac Newton, 26
- Districte:
- Sarrià-Sant Gervasi
- Barri:
- Sant Gervasi - la Bonanova
- Població:
- Barcelona
- Quan
- 25/11/2026
Telèfon
- Centraleta:
- 932126050
També et pot interessar...
-
"MWC27. Mobile World Congress"
- On:
- Fira Barcelona - Recinte Gran Via
- Quan:
- Del 01/03/2027 al 04/03/2027
-
"(In)Fusión Flamenca" 24è Cicle de Flamenc al Besòs
- On:
- Les activitats es desenvoluparan en tres espais: al Centre Cívic del Besòs i el Maresme, a l’Auditori de Sant Martí i a la Sala Carlos Díaz
- Quan:
- Del 06/11/2026 al 30/11/2026
-
Barcelona Design Week 2026
- On:
- Diferents espais de la ciutat
- Quan:
- Del 14/10/2026 al 25/10/2026
-
13è Festival Internacional de Sèries de Barcelona "Serializados Fest"
- On:
- Sala Phenomena Experience
- Quan:
- Del 19/10/2026 al 28/10/2026
-
13a Fira "B'Ars. Barcelona International Arts & VFX Fair" - Edició híbrida
- On:
- Fundació Privada Centre de Producció Artística i Cultural Palo Alto
- Quan:
- Del 01/12/2026 al 11/12/2026
-
31a Setmana de la Ciència
- On:
- Diferents indrets de la ciutat
- Quan:
- Del 06/11/2026 al 15/11/2026
-
Setmana Cultural Gràcia amb la Mediterrània
- On:
- Centre Cívic La Sedeta
- Quan:
- Del 23/11/2026 al 28/11/2026
-
15a Edició del Festival de Nova Creació Sonora "Mixtur 2026"
- On:
- Diversos equipaments de la ciutat
- Quan:
- Del 15/10/2026 al 25/10/2026
-
Barcelona International Community Day 2026
- On:
- Museu Marítim de Barcelona
- Quan:
- 24/10/2026
-
Cicle "La Verneda de Sant Martí, Pam a Pam": Conferència. Presentació del llibre: ''Resistències (II). Guerra i exili (1936-1946)
- On:
- Centre Cívic Sant Martí
- Quan:
- 16/11/2026
-
Conferència "Mentes expertas", a càrrec de Victor Küppers
- On:
- Teatre Coliseum
- Quan:
- 03/11/2026
-
Jornades 'Decidim Fest 2026: Democràcia i tecnologia en un món multipolar'
- On:
- Ateneu L'Harmonia
- Quan:
- Del 28/10/2026 al 30/10/2026
-
Festival Internacional d’Arts en Viu i Cultura Digital ECOSS
- On:
- Fabra i Coats - Fàbrica de Creació
- Quan:
- Del 22/10/2026 al 23/10/2026
-
Tots Sants 2026: Nit de por al Museu de Cera. Conferència 'Fantasmagoria, por a lo desconegut'
- On:
- Museu de Cera de Barcelona
- Quan:
- 31/10/2026
-
en el marc de l'Smart City Expo World Congress: Congrés "Barcelona Deep Tech Summit"
- On:
- Fira Barcelona - Recinte Gran Via
- Quan:
- Del 03/11/2026 al 05/11/2026
-
Conferència "Haz lo (im)posible", a càrrec de Mario Alonso Puig
- On:
- Teatre Tívoli
- Quan:
- 30/11/2026
-
Cicle 'Les cadires de Tàpies. Invocar l’escletxa'
- On:
- Museu Tàpies *Tancat temporalment - Auditori
- Quan:
- Del 12/03/2026 al 03/12/2026
-
El Dorado presenta: Conferència
- On:
- Centre Cívic Parc Sandaru
- Quan:
- 05/11/2026
-
Cicle "La Verneda de Sant Martí, pam a pam": Conferència "Fàbriques i fabricants a la Verneda de Sant Martí"
- On:
- Centre Cívic Sant Martí
- Quan:
- 26/10/2026
-
Taller Cultural 'La revolució de la IA: claus per entendre el canvi' *N*
- On:
- Centre Cultural La Casa Elizalde
- Quan:
- Del 01/10/2026 al 03/12/2026