El vidre és un dels primers materials de síntesi elaborats per l´home, i és el protagonista d´una de les col·leccions més remarcables del Museu, única a Catalunya. Collarets i penjolls, gerres i bols, comptagotes i ungüentaris... L´exposició està formada per vidres trobats a les excavacions d´Empúries, Puig des Molins i Mallorca, així com per compres i donacions i cessions de particulars. En els tres àmbits en què s´articula, el visitant apreciarà una cuidada selecció de vidre antic que recorre diversos períodes històrics. Hem d´entendre el descobriment del vidre com a culminació d´una sèrie de processos que van permetre d´obtenir una massa líquida, quasi pastosa, la plasticitat de la qual permetia treballar-la en calent, donant-li tota mena de formes. El vidre és inodor, no altera el gust, és reutilitzable i fàcilment reciclable. Aquestes qualitats han fet que, del seu descobriment ençà, fa més de 4.000 anys, s´hagi utilitzat per cobrir les necessitats més diverses.
Les peces més destacades d´aquestes èpoques ens arriben, com dèiem, del Mediterrani oriental. Destaquem, en primer lloc, un alabastre d´entre els segles VI i IV aC, una mostra de vidre modelat sobre nucli amb decoració aplicada. La tècnica en qüestió consistia a fer un nucli de sorra i argila que, fi xat a una tija metàl·lica, es modelava segons la forma de l´objecte que es volia produir. Després, aquest nucli es cobria amb fils de vidre calent, es rodava sobre una superfície llisa i es posava al forn. Per decorar-lo, s´aplicaven fils de vidre de diferents colors, als quals es donava forma amb pintes i punxons. Finalment, s´afegien les nanses, el peu i la boca segons el model previst. Una vegada freds, el nucli i la tija es retiraven. Amb aquesta mateixa tècnica, es van elaborar tot un repertori de petits contenidors inspirats en les formes de la ceràmica grega: àmfores, amforiscs, aríbals, alabastres, enòcoes, hídries, ungüentaris, entre altres formes menys freqüents. Els petits vasos s´utilitzaven per guardar-hi ungüents i olis perfumats, substàncies delicades que necessitaven un contenidor estanc, inodor i opac. Aquestes formes van perdurar fins a començaments del segle I dC, quan la tècnica del vidre bufat va suplantar-les.
El Museu compta amb un gran nombre de peces fetes amb la tècnica del bufat: entre d´altres, els bols del Mediterrani oriental i occidental dels segles I i II dC; una gerra amb taques de colors; una àmfora amb nanses aplicades i decoració acanalada, de cercles concèntrics i motius geomètrics; una balsamera feta amb la tècnica del bufat a motlle (posterior al bufat a l´aire); un vas oriental del segle III dC amb fils aplicats en relleu; una ampolla siriana d´entre els segles III i IV dC amb decoració gravada; un comptagotes de la mateixa època, i un ungüentari palestí, dels segles IV-V dC, amb decoració de fils aplicats.
Horarios
| Días | Horas | Preus | ||
|---|---|---|---|---|
|
De dimarts a dissabtes
excepte 24 de desembre 31 de desembre |
de 09:30 h a 19:00 h |
Entrada general: 7 €
Reduïda: 5 € - 65 anys o més - pensionistes - titulars del Carnet Jove - carnet d'estudiant internacional - posseïdors del carnet de família nombrosa o monoparental - grups no turístics de mes de 10 persones
Gratuït: - menors 16 anys - persones aturades - persones amb certificat de discapacitat - membres de l'ICOM o l'ICOMOS - membres de la SCA (Soc. Catalana Arqueologia) - membres de l'AMC (Ass. Museòlegs Catalunya) - personal docent - 12 de febrer (Santa Eulàlia) - 23 d'abril (Sant Jordi) - 18 de maig (Dia Internacional dels Museus) - 11 de setembre (La Diada) - 24 de setembre (La Mercé) - primer diumenge de cada mes
Arqueoticket: 14.5 €. | ||
|
diumenges i festius
i 24 de desembre 31 de desembre excepte 25 de desembre 26 de desembre 1 de gener |
de 10:00 h a 14:30 h |
Otros
- Se celebra en:
- Museu d'Arqueologia de Catalunya.
Museu d'Arqueologia de Catalunya
- Dirección:
- Passeig de Santa Madrona, 39*41
- Distrito:
- Sants-Montjuïc
- Barrio:
- el Poble-sec
- Ciudad:
- Barcelona
- Cuándo
- Evento permanente
Teléfono
- Tel.:
- 934232149
Web
También puede interesarte...
-
25N Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència vers les Dones: Exposició 'Depredadors. Contes que no són comèdia'
- Dónde:
- Centre Cívic Josep Maria Trias i Peitx
- Cuándo:
- Del 04/11/2025 al 27/11/2025
-
Exposició "Mirades del món"
- Dónde:
- Centre Cívic Font de la Guatlla
- Cuándo:
- Del 01/12/2025 al 18/12/2025
-
Estiu als Museus: Visita guiada a la Col·lecció de Carrosses Fúnebres
- Dónde:
- Cementiris de Barcelona - Col·lecció de Carrosses Funeràries
- Cuándo:
- Evento permanente
-
Exposició 'Casa Vicens, la primera casa de Gaudí: manifest de la seva obra'
- Dónde:
- Casa Vicens
- Cuándo:
- Evento permanente
-
Exposició permanent sobre la història del temple del Sagrat Cor del Tibidabo
- Dónde:
- Parròquia del Sagrat Cor de Jesús del Tibidabo - Basílica
- Cuándo:
- Evento permanente
-
Exposició permanent 'Col·lecció d'escultura'
- Dónde:
- Museu Frederic Marès
- Cuándo:
- Evento permanente
-
Exposició permanent del Museu Picasso
- Dónde:
- Museo Picasso
- Cuándo:
- Evento permanente
-
Experiència immersiva "LEONARDO versus MICHELANGELO"
- Dónde:
- Centre d'Arts Digitals l'Ideal
- Cuándo:
- Del 17/09/2025 al 28/11/2025
-
Exposició "Diables del Poble-Sec 1985-2025"
- Dónde:
- Centre Cultural Albareda
- Cuándo:
- Del 06/11/2025 al 27/11/2025
-
Exposició 'Obrir portes, aixecar telons. El què, qui, com de l’accessibilitat a les arts escèniques'
- Dónde:
- Institut del Teatre - MAE - Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques
- Cuándo:
- Del 08/10/2025 al 19/05/2026
-
Exposición «Expaña 365», de Isaías Griñolo
- Dónde:
- La Virreina Centre de la Imatge - Sala Xavier Miserachs
- Cuándo:
- Del 29/10/2025 al 01/03/2026
-
Exposició 'Rutuchicuy i baptisme: La benvinguda a la comunitat'
- Dónde:
- Museu Diocesà de Barcelona
- Cuándo:
- Del 02/10/2025 al 15/02/2026
-
Exposició 'Fragments per a un món que es recompon'
- Dónde:
- Casal de Barri Can Carol
- Cuándo:
- Del 13/11/2025 al 19/12/2025
-
Cicle 'Pessics d’història': Visita dinamitzada 'Un dia a l'època medieval'
- Dónde:
- Museu d'Història de Catalunya
- Cuándo:
- 15/11/2025
-
Barriando 2.0: Exposició 'Altres escenaris possibles'
- Dónde:
- Ateneu La Bòbila de Porta
- Cuándo:
- Del 06/11/2025 al 21/11/2025
-
25N Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència vers les Dones: Exposició 'Geología en femení'
- Dónde:
- Biblioteca Les Corts - Miquel Llongueras
- Cuándo:
- Del 03/11/2025 al 27/11/2025
-
Exposició '"Ana María Matute: quien no inventa no vive"
- Dónde:
- Biblioteca Jaume Fuster
- Cuándo:
- Del 25/06/2025 al 11/01/2026
-
Experiència de realitat immersiva "Titanic: Ecos del Pasado"
- Dónde:
- Centre Comercial Arenas de Barcelona
- Cuándo:
- Del 28/10/2025 al 31/12/2027
-
3es JES 2025: Jornades d’Educació Sexual [ReGenera’t]: Exposició ''L'art de desaparèixer'
- Dónde:
- Centre Cívic Pati Llimona - Sala Foyer
- Cuándo:
- Del 30/10/2025 al 05/12/2025
-
1a Ruta d’Art Inclusiu als Comerços de l’Eixample
- Dónde:
- Comerços indicats del c. Girona i del c. Consell de Cent
- Cuándo:
- Del 03/12/2025 al 10/01/2026