El boom de la publicidad

Volver

Traductor de google :

Exposiciones. Un recorrido por la publicidad comercial gráfica desde finales del siglo XIX hasta mediados de siglo XX.

“El bum de la publicidad. Reclamos de hojalata, cartón y azulejo. 1890-1950” muestra la publicidad comercial gráfica dedicada a la difusión de productos de uso cotidiano, como vinos y cavas, productos farmacéuticos, de higiene y perfumes, alimentos o tabaco, que se produjo en Cataluña y Valencia entre finales del siglo XIX y mediados de siglo XX.

La muestra presenta más de 250 piezas, tanto de artistas como de profesionales de la ilustración, a menudo anónimos, provenientes de la Colección Mateu Llinàs y Audet de Barcelona y del Museo de Manises (Valencia), en diferentes soportes, como el papel, la lata, el cartón y la baldosa cerámica.

Estos reclamos publicitarios han alcanzado la consideración de patrimonio cultural por su dimensión comunicadora, artística y social. Es un patrimonio que despertará el interés y la admiración de los más jóvenes, ya que descubrirán la fuerza de unos iconos que han perdurado durante cerca de un siglo, y se han adaptado al paso del tiempo.

Horarios

Otros

Se celebra a:
Museu del Disseny de Barcelona.
Es venen les entrades a:
Museu del Disseny de Barcelona.


L'exposició fa un recorregut, des del final del segle XIX fins a mitjan segle XX, per la publicitat comercial gràfica dedicada especialment a la difusió de productes d'ús quotidià: alimentaris, vins i caves, farmacèutics, d'higiene i perfums, tabac, maquinària....

Més enllà dels populars cartells de paper, com la mostra posa de relleu, la publicitat adoptà altres suports com van ser la llauna, el cartró i la rajola ceràmica. Aquest fet va contribuir a una difusió més gran dels productes anunciats, sobretot en els establiments comercials, damunt dels taulells, als aparadors de les botigues o en les parets de les façanes.

Cartells bidimensionals de llauna i cartró i, fins i tot peces tridimensionals de gran format en el cas del cartró, funcionaven com a reclam potent a l'entrada dels establiments, sovint amb figures retallades de mida real que esdevingueren icones populars del seu temps. La finalitat era propagar les qualitats i els avantatges dels productes, sobretot posant en relleu el nom del fabricant, que en un esforç per posicionar-se en el mercat començava a utilitzar el disseny per crear una imatge de marca atractiva.

L'estampació cromolitogràfica (litografia amb colors), aleshores un procediment de reproducció innovador que contribuí a la divulgació del cartell publicitari en paper, va aplicar-se també sobre llauna i cartró, omplint de color el món de la publicitat com ja havia fet amb el món editorial.

D'altra banda, pel que fa a les rajoles, les més refinades eren producte de l'antiga tècnica del tubat (cordó d'argila separador de vernissos pintats usats per a diferenciar els traços de la decoració), recuperada a finals del segle XIX i aplicada especialment en els plafons publicitaris aplicat a les pastes blanques que assolien un relleu de gran qualitat. Les terres valencianes en van ser el focus principal.

Una gran part dels reclams exposats són produïts a Catalunya, llevat de la publicitat ceràmica, procedent majoritàriament de València.

L'exposició presenta més de 250 peces, obra tant d'artistes com de professionals de la il·lustració, sovint anònims, provinents de la Col·lecció Mateu Llinàs i Audet de Barcelona i del Museu de Manises (València).

N'és objectiu acostar a tots els públics aquests reclams publicitaris, tan populars en el seu moment, i que avui pertanyen al món del col·leccionisme i els museus i han assolit la consideració de patrimoni cultural per la seva dimensió comunicadora, artística i social. És un patrimoni que evocarà un passat llunyà als més grans i als no tan grans i que despertarà l'interès i l'admiració dels més joves en descobrir la força d'unes icones que han perdurat durant vora un segle, adaptant-se al pas del temps. Sens dubte, aquest patrimoni, concebut originàriament com un producte efímer, ha de ser molt inspirador per a les noves generacions de professionals.

Organitza: Museu del Disseny de Barcelona.
Obres de: Col·lecció Mateu Llinàs i Audet, Museu de Ceràmica de Manises, Museu del Disseny de Barcelona.
Col·labora: Museu de Ceràmica de Manises i Museu de Badalona.

Museu del Disseny de Barcelona

Dirección:
Pl Glòries Catalanes, 37*38
Distrito:
Sant Martí
Barrio:
El Parc i la Llacuna del Poblenou
Código postal:
08038
Población:
Barcelona
Dónde
Museu del Disseny de Barcelona
Cuándo
Del 14/12/2018 al 31/03/2019.

Teléfono

Centraleta:
932566800
Reservas:
932566801

Me gusta 38

También puede interesarte...

Si quieres hacer alguna rectificación sobre esta actividad…háznosla llegar

Comparte