Cicle de conferències '100 anys de planetaris al món, 30 anys de planetari a l’MMB'

Volver

El Museu Marítim de Barcelona continua el seu cicle de conferències per celebrar els 100 anys dels planetaris i els 30 anys del planetari d'Aula del Cosmos, amb una proposta que combina ciència, cultura i humanitats.

De la descoberta del nostre planeta a les grans preguntes de la cosmologia, passant per l'imaginari simbòlic de la mitologia, aquest cicle ens convida a entendre millor el nostre lloc en l'Univers.

Les conferències aniran a càrrec d' Albert Pla, director de l'Aula del Cosmos.

6 de novembre de 2025 de 18 a 19:30 h - Constel·lacions, cultures i cosmogonies. El món simbòlic a la volta del cel.

El cel ha estat un espai on la humanitat ha projectat els seus somnis, pors i preguntes. Aquesta conferència ens portarà a conèixer la mitologia clàssica de les constel·lacions. Des de l'antic zodíac de Babilonia, fins a les noves constel·lacions del Sud, farem un recorregut històric però també geogràfic explicant altres interpretacions que pobles i cultures han fet de les figures del cel. També, mitjançant imatges, explicarem la diferència entre cosmogonies i mitologia, tot sovint confoses en el marc de la volta celeste.

4 de desembre de 2025 de 18 a 19:30 h - La Cosmologia: explorant l'Univers Invisible.

Què en sabem realment de l'Univers en el què vivim? La cosmologia moderna, amb més d'un segle d'història, ha evolucionat des dels primers conceptes fins a convertir-se en una ciència de precisió que busca entendre l'Univers com un tot. Sabies que tot això ha estat possible gràcies a antenes i telescopis terrestres i espacials? Fins i tot de detectors de partícules submarines! En aquesta sessió reflexionarem sobre els temes que tant apassionen a amants de l'astronomia i ens endinsarem en un món desconegut: fenòmens que desafien la nostra comprensió, com són els forats negres, la deformació de l'espai, l'evolució de l'Univers o el Metavers. Per què, malgrat els enormes avenços científics, seguim sense comprendre el 96% del Cosmos? Sorprenentment, només coneixem aproximadament el 4% de la matèria i l'energia que creiem que integren l'Univers. La resta continua sent un enigma... una lliçó d'humilitat!

8 de gener de 2026 de 18 a 19 h - La descoberta de la Terra II. Viatges al límit: del prestigi a l'exploració científica.

Després de les grans exploracions i descobertes, i sobretot a partir de la il·lustració, els viatges van cercar nous territoris situats en llocs extrems del planeta. Així, s'exploren els fons marins, les muntanyes més altes i els pols Nord i Sud de la Terra. Aquests viatges d'extrema dificultat han necessitat persones molt preparades i amb esperit aventurer. També ha estat important el desenvolupament de la tecnologia i els materials que requerien les esmentades expedicions. Al segle XX, aquest viatges per tots els racons de nostre planeta ens han portat a anar encara més enllà. Al final de la sessió tindrem una sorpresa: navegarem pel planeta Mart amb el rover "Perseverance" i el seu dron "Ingenuity" per endinsar-nos en el món de les exploracions robòtiques.

Horarios

Otros

Se celebra en:
Planetari Sphaera.

Auditori

Museu Marítim de Barcelona - Planetari Sphaera

Dirección:
Av Drassanes, 1
Distrito:
Ciutat Vella
Barrio:
el Raval
Ciudad:
Barcelona
Dónde
Museu Marítim de Barcelona - Planetari Sphaera
Cuándo
De 06/11/2025 a 08/01/2026

Teléfono

Tel.:
933429920

También puede interesarte...