Para buscar actividades o entidades y equipamientos o cursos y talleres, accede a la Guía BCN completa.

"Vaig llegir un assaig anomenat Escopim sobre Hegel perquè me n'intrigava el títol. El vaig llegir mentre l'Elsa dormia en el seu carruatge i la Dede, amb abric, bufanda i gorra de llana, parlava amb la seva nina en veu baixa. Em va impactar cada frase, cada paraula i, sobretot, l'audaç llibertat de pensament. Vaig subratllar amb força un munt de frases, vaig fer signes d'exclamació, traços verticals […] ¿Com és possible, em vaig preguntar, que una dona pensi així?" ( L'amiga genial, Volum III. Una fuig, l'altra es queda).
En el tercer volum de la seva famosa saga, Elena Ferrante descriu d'aquesta manera l'impacte de llegir Carla Lonzi (1946-1982) i això mateix es proposa aquest curs, en analitzar amb detall la vida i l'obra d'aquesta pensadora italiana i la seva singular relació amb l'escriptura. Lonzi la va desenvolupar de maneres molt creatives, primer com a crítica d'art i després com a figura clau de la Rivolta Femminile. A diferència d'altres grups, en aquest col·lectiu l'alliberament de la dona no es va plantejar en termes socials ni d'ampliació de drets, sinó que va ser una qüestió simbòlica. Es tractava d'adquirir una consciència pròpia i, per tant, de canviar de llenguatge, tot i que abans es van haver de crear les condicions per fer-ho audible, i aquí entraria el magnetòfon. Gràcies a aquesta tecnologia Lonzi va poder inventar un espai relacional nou en diàleg amb els artistes, que més tard traslladaria al feminisme en entendre que era allà, i no en l'art contemporani, on es produiria un subjecte nou, «un nou subjecte imprevist».
17.11.2025
L'herència de l'art.
Introducció al context històric i artístic de Carla Lonzi, a partir del seu llibre Autoritratto (1969), amb el qual va decidir abandonar la tasca com a crítica d'art i va anticipar moltes de les qüestions que va desenvolupar posteriorment en la seva lluita per l'emancipació sexual de les dones.
24.11.2025
Fer taula rasa.
El feminisme de Lonzi va consistir a trencar amb el pensament dialèctic en creure que la dona no es definia per oposició a l'home, sinó en ressonància amb altres dones, i això ho va articular a través de grups d'autoconsciència i de la seva tasca editorial a Scritti di Rivolta Femminile. Dos projectes en els quals aprofundirem, basant-nos en algunes de les seves publicacions i en el material fotogràfic de Jacqueline Vodoz i Maria Grazia Chinese.
01.12.2025
Practicar la diferència.
En aquesta última sessió s'analitzaran les tensions entre art i feminisme portades al terreny domèstic, a partir de la relació de Lonzi amb la seva amiga i còmplice inicial, Carla Accardi, i amb Pietro Consagra, parella seva durant vint anys i amb qui va tenir una separació dialogada que va transcriure en un últim llibre, Vai pure ( Pues vete, 1982).
Participants: Andrea Valdés
Horarios
Días | Horas | Preus | ||
---|---|---|---|---|
Dilluns |
de 18.30 h a 20.00 h |
Entrada general: 35 €
Reduïda: 25 €
|
Otros
- Se celebra en:
- Centre de Cultura Contemporània de Barcelona.
Centre de Cultura Contemporània de Barcelona
- Dirección:
- C Montalegre, 5
- Distrito:
- Ciutat Vella
- Barrio:
- el Raval
- Ciudad:
- Barcelona
- Cuándo
- De 17/11/2025 a 01/12/2025
Teléfono
- Tel.:
- 933064100
También puede interesarte...
-
Taller 'Mort, art i religió a l’antic Egipte'
- Dónde:
- Centre Cívic Casa Golferichs
- Cuándo:
- Del 01/10/2025 al 10/12/2025
-
Taller 'El clown que portes dins. Troba'l a través del joc'
- Dónde:
- Centre Cultural La Farinera del Clot
- Cuándo:
- Del 30/06/2025 al 21/07/2025
-
Taller 'Els secrets que amaguen els quadres: Com llegir una imatge' *NOU*
- Dónde:
- Centre Cívic Ateneu Fort Pienc
- Cuándo:
- Del 09/10/2025 al 30/10/2025
-
Taller 'Analògiques. Club de fotografia'
- Dónde:
- Espai de Fotografia Francesc Català-Roca
- Cuándo:
- Del 02/10/2025 al 20/11/2025
-
Seminari 'Màquina de cosir. Jersei'
- Dónde:
- Centre Cívic Navas
- Cuándo:
- 28/10/2025
-
Itinerari 'Il·lustració d'una vinyeta sobre rajola' *NOU*
- Dónde:
- Centre Cívic Urgell
- Cuándo:
- 11/10/2025
-
Estiu als Museus: Estiu en família
- Dónde:
- CaixaForum Barcelona
- Cuándo:
- Del 01/07/2025 al 04/09/2025
-
Taller laboratoris creatius 'El bufó del rei - cos grotesc, rialla i veritat' *NOU*
- Dónde:
- Centre Cívic Drassanes
- Cuándo:
- Del 16/10/2025 al 20/11/2025
-
Lletra Petita - Tallers de descoberta: 'Taller de gifs animats'
- Dónde:
- Biblioteca Poblenou - Manuel Arranz
- Cuándo:
- 16/09/2025
-
Taller infantil 'Reforç educatiu' *NOU*
- Dónde:
- Centre Cívic Vallvidrera Vázquez Montalbán
- Cuándo:
- Del 30/09/2025 al 16/12/2025
-
Taller ‘Transformació, kintsugi humil’
- Dónde:
- Centre Cívic Pere Pruna
- Cuándo:
- 02/12/2025
-
Taller 'Fotografia analògica'
- Dónde:
- Espai de Fotografia Francesc Català-Roca
- Cuándo:
- Del 02/10/2025 al 13/11/2025
-
Taller 'Fes el teu fanzine! Creació gràfica i autopublicació' *NOU*
- Dónde:
- Centre Cívic Casa del Rellotge
- Cuándo:
- Del 10/10/2025 al 21/11/2025
-
Activitat 'Escultures amb fusta reciclada per a infants'
- Dónde:
- Centre Cívic Convent de Sant Agustí
- Cuándo:
- 18/11/2025
-
Activitat 'Escultures amb fusta reciclada per a adults'
- Dónde:
- Centre Cívic Convent de Sant Agustí
- Cuándo:
- 28/11/2025
-
Taller 'Diàlegs sobre el pensament polític ' *NOU*
- Dónde:
- Centre Cultural La Casa Elizalde
- Cuándo:
- Del 01/10/2025 al 10/12/2025
-
Taller 'L’arquitectura cistercenca medieval' *NOU*
- Dónde:
- Centre Cívic Navas
- Cuándo:
- Del 29/09/2025 al 17/11/2025
-
Taller 'Avantguardes del segle XX: futurisme, dadaisme i surrealisme' *NOU*
- Dónde:
- Centre Cultural La Casa Elizalde
- Cuándo:
- Del 29/09/2025 al 01/12/2025
-
Taller 'Aquarel·la botànica'
- Dónde:
- Centre Cívic Can Deu
- Cuándo:
- Del 23/09/2025 al 09/12/2025
-
CASAL D'ESTIU INSTITUT ESCOLA ARTS - Educació, sccl - De 3 a 12 anys - Institut Escola ARTS
- Dónde:
- Institut Escola Arts
- Cuándo:
- Del 30/06/2025 al 31/07/2025