To search for activities or entities and facilities, access the complete BCN Guide.

Com s'han representat el desig, el cos i la dissidència sexual en el cinema experimental? Aquest curs us convida a conèixer i a endinsar-vos en un cinema radical que utilitza el llenguatge fílmic com a espai d'expressió artística des d'on qüestionar la normativitat sexual i afectiva i imaginar altres maneres de relacionar-nos, de representar-nos i de viure.
Proposem un recorregut que posarà el focus en l'obra de cineastes amb estètiques lesbianes i un fort compromís artístic i personal: Barbara Hammer, Sandra Lahire, Chantal Akerman i Su Friedrich. Amb elles veurem com el cinema pot convertir-se en un espai de contacte, de resistència i de desafiament de les normes heteropatriarcals, a través de l'exploració fílmica de cossos, gestos i comunitats. A més, Juan Antonio Suárez ens parlarà de les materialitats queer en el cinema experimental, Marie Losier dels seus retrats fílmics i Paul B. Preciado sobre el seu procés creatiu a Orlando, mi biografía política, posant en diàleg teoria i pràctica i imaginant futurs possibles.
28.10.2025. El cinema experimental i la materialitat queer. Juan Antonio Suárez
Durant la segona meitat del segle XX, les cultures nord-atlàntiques van experimentar una revolució en la cultura material i els objectes de consum que va consistir en la invasió dels plàstics i materials sintètics, la popularització dels objectes d'un sol ús, l'auge del disseny colorista, la gran disponibilitat de mitjans casolans de reproducció visual i sonora, i l'expansió del mercat de fàrmacs. Un gran nombre de cineastes contemporanis caracteritzats per la seva dissidència sexual i social —des dels germans George i Mike Kuchar fins a Andy Warhol, Jack Smith o Barbara Hammer, passant pels artistes del cinéma corporel com Teo Hernández o Michel Nedjar— van incorporar en el seu treball materials degradats, barats, efímers, efectistes, residuals (des de les escombraries fins a la purpurina o el soroll, entès com a deixalla acústica) i psicoactius (com l'amfetamina). D'aquesta manera, van ancorar la dissidència queer en l'àmbit material i quotidià, i van descobrir alhora, en els materials de l'existència ordinària, una potència latent profundament queer.
04.11.2025. Del tacte al contacte: els públics de Barbara Hammer. Mireia Montané Guitart
Les imatges de Barbara Hammer emergeixen d'una pràctica profundament tàctil i sensorial en què el treball íntim entre els elements serveix la seva voluntat de donar visibilitat a cossos, sexualitats, sensibilitats i lluites històricament excloses de la pantalla. Aquesta implicació física, però, travessa tant la manera de fer com la de mostrar les pel·lícules, fent de la sala de cinema un espai d'acollida, de contacte i de resistència per a la comunitat queer. A partir d'Audience (1981) posarem la sala de cinema al centre per pensar les formes d'habitar l'espai públic i la relació amb la construcció d'identitats dissidents, i parlarem de la possibilitat de crear comunitats amb i a través del cinema.
11.11.2025. "Quan vaig descobrir l'underground, vaig trobar el meu propi Hollywood". Marie Losier
La cineasta francesa Marie Losier és autora d'un conjunt de retrats fílmics d'artistes excèntrics i fora de norma, realitzats sense presses i des de l'afecte mutu, amb els quals aconsegueix captar el contrast entre persona i personatge, i en què la performance, la disfressa i la màscara donen pas a moments de gran intimitat. En aquesta xerrada, Marie parlarà del seu periple vital a la Nova York dels anys 90 i primers 2000, on va conèixer i filmar amb la seva Bolex els germans Kuchar, Tony Conrad, Richard Foreman, Genesis P-Orridge o Alan Vega. Projectarà passatges de les seves obres mentre explica el seu procés de treball, sempre en col·laboració amb amics o artistes admirats amb qui comparteix una visió del món i de la vida (plena d'humor i transgressió), que realitza des del més pur esperit DIY.
*Sessió en anglès amb traducció simultània al català.
18.11.2025. "Mena de miracle errant, la meva pell". Consciència de cos en el cinema de Sandra Lahire. Carlos Saldaña
«Soc tan conscient del meu cos», sentim dir a Sandra Lahire, a la seva primera pel·lícula, abans que la seva veu doni pas a (i es confongui amb) la de Sylvia Plath. Per a Lahire, el cos és un lloc de resistència al capitalisme heteropatriarcal que l'anul·la, però també la font irradiadora que connecta imatges i sons. A través del collage, la refilmació i la fusió de formats i disciplines, el seu cinema encarna una escriptura musical que desafia amb bellesa i fúria la violència contra els cossos dissidents. L'anorèxia, la psiquiatrització i la contaminació nuclear són les malalties que travessen el seu cos i a les quals les seves meditacions líriques responen amb una afirmació radical de la diferència: «Sigui on sigui i vingui d'on vingui, la meva llengua és lesbiana».
25.11.2025. Gestos i fragments, una corrent d'amor. El desig en Chantal Akerman a partir de "Toute une Nuit". Mònica Rovira
Una nit calorosa i humida d'estiu a Brussel·les. Una nit fosca a ritme de batecs i de petjades. La ciutat com a escenari on es mostren gestos i fragments d'una passió. Taxis, trucades, diàlegs somnàmbuls, una cançó que torna. Personatges com ombres errants, perseguint, esperant, fugint, llançant-se en braços d'un altre, abraçant-se. El sentiment fulgurant que irromp i crema, com el llampec, no es veu: gravita, provoca les imatges i les relaciona. Llençols, suor, rastres. Un film com un cos eròtic, amb intermitències, que es mou. A Toute une Nuit (1982) Chantal Akerman explora «el desig, la força del desig, el desig de l'amor». En aquesta sessió i a partir de la pel·lícula, veurem les claus de l'articulació fílmica: la presència i l'experimentació en la relació dels cossos i els espais, que expressa a través del llenguatge, substituint l'amor pels gestos, tensionant i desestabilitzant la norma, convidant l'espectador a la imaginació.
02.12.2025. El procés creatiu a "Orlando, mi biografia política". Paul B. Preciado
Participants: Juan Antonio Suárez, Marie Losier, Mireia Montané Guitart, Carlos Saldaña, Paul B. Preciado, Mònica Rovira
Directors/es: Gloria Vilches, Mònica Rovira
Schedule
Days | Hours | Preus | ||
---|---|---|---|---|
Dimarts |
de 18.30 h a 20.00 h |
Entrada general: 55 €
Reduïda: 40 €
|
Others
- Occur on:
- Centre de Cultura Contemporània de Barcelona.
Centre de Cultura Contemporània de Barcelona
- Address:
- C Montalegre, 5
- District:
- Ciutat Vella
- Neighborhood:
- el Raval
- City:
- Barcelona
- When
- From 28/10/2025 to 02/12/2025
Phone number
- Tel.:
- 933064100
You may also be interested in...
-
'Eines per a la creació visual': Taller 'Eines per a Videomapping: Micromapping i mapping arquitectònic'
- Where:
- Centre Cívic Convent de Sant Agustí
- When:
- Del 15/12/2025 al 19/12/2025
-
Taller 'Urban sketching: dibuix urbà'
- Where:
- Centre Cívic Pati Llimona
- When:
- Del 07/10/2025 al 25/11/2025
-
Taller 'Pintura'
- Where:
- Casal de Barri Bac de Roda - Poblenou
- When:
- Del 03/07/2025 al 24/07/2025
-
Taller 'Fotografiar amb una llauna: la càmera estenopeica'
- Where:
- Centre Cívic Pati Llimona
- When:
- Del 02/10/2025 al 23/10/2025
-
Taller 'Improvisació teatral'
- Where:
- Centre Cívic La Sedeta
- When:
- Del 01/10/2025 al 10/12/2025
-
Taller 'Explora el món de l'aquarel·la'
- Where:
- Centre Cívic Pere Pruna
- When:
- Del 01/10/2025 al 03/12/2025
-
Taller 'Iniciació a la pintura'
- Where:
- Centre Cívic Sarrià
- When:
- Del 30/09/2025 al 02/12/2025
-
Taller 'Aquarel.la i tècniques mixtes' *NOU*
- Where:
- Centre Cívic Sarrià
- When:
- Del 02/10/2025 al 04/12/2025
-
Taller 'Autoretrat: Fotografia d´autor'
- Where:
- Centre Cívic Pati Llimona
- When:
- Del 07/10/2025 al 18/11/2025
-
Programa de recursos audiovisuals educatius 'Barcelona, refugi en curt'
- Where:
- A través del web i sessions presencials
- When:
- Permanent event
-
Taller 'Dibuix i pintura'
- Where:
- Centre Cívic Can Deu
- When:
- Del 22/09/2025 al 01/12/2025
-
Taller 'Fotografia Bàsica'
- Where:
- Centre Cívic Pati Llimona
- When:
- Del 29/09/2025 al 17/11/2025
-
Seminari 'Llegim el cinema: del guió a la pantalla'
- Where:
- Centre Cívic Navas
- When:
- Del 14/10/2025 al 04/11/2025
-
Taller 'Com mirar una obra d'art: Col·leccions del Mnac'
- Where:
- Centre Cívic Navas
- When:
- Del 25/09/2025 al 11/12/2025
-
Taller 'Fotografia i narrativa' *NOU*
- Where:
- Centre Cívic Pati Llimona
- When:
- Del 07/10/2025 al 18/11/2025
-
Taller 'Iniciació al dibuix'
- Where:
- Centre Cívic Sarrià
- When:
- Del 30/09/2025 al 02/12/2025
-
Taller 'Dibuixem la natura'
- Where:
- Centre Cívic Sant Andreu
- When:
- Del 02/07/2025 al 23/07/2025
-
Taller 'Receptes Il·lustrades'
- Where:
- Centre Cívic El Sortidor
- When:
- Del 02/10/2025 al 30/10/2025
-
Taller 'Grup de dibuix'
- Where:
- Centre Cívic del Bon Pastor
- When:
- Del 06/10/2025 al 24/11/2025
-
Taller 'El treball a color amb acrílic i aquarel·la'
- Where:
- Centre Cívic Urgell
- When:
- Del 01/10/2025 al 19/11/2025