‘Olvido’s Bar’

Back

Event Suspended

Exhibitions. In 1979 Rafel Bernis photographed the comings and goings of customers of a bar in the former red-light district.

This exhibition presents in its entirety for the first time the photographic report that Rafel Bernis (Barcelona, 1945) carried out in 1979 in a bar located in the Barri Xino (Barcelona’s former red-light district). Distant from the realism of the 1950s and 1960s but also from the “creative” photography of the 1970s, the images document the uses of spaces of social gathering that no longer exist.

During the year 1979, Rafel Bernis photographed the comings and goings of the customers of a bar located at the end of La Rambla, at the corner of Carrer Sant Ramon and Carrer Marquès de Barberà. Bernis mingled with the regular customers, without the presence of his camera altering the establishment run by Olvido.

The result is a photographic series that documents a time and place in the history of Barcelona, portraying the use of certain spaces of social gathering and offering a backdrop to the urban planning inspired by the Spanish transition to democracy, which, taking culture as the spearhead, would transform life in the city in the near future.

Viewed from the new socio-economic landscapes of El Raval, ‘Olvido’s Bar’ documents a moment of contrast: Barcelona retained features of a small town while striving to be a metropolis; it was seeking to become a model, but large areas were still reluctant for Barcelona to become a brand name for tourism at the service of neoliberal economics.

Traductor de google :

Schedule

Others

Se celebra a:
La Virreina Centre de la Imatge.


Aquesta exposició presenta íntegrament i per primera vegada el reportatge fotogràfic que Rafel Bernis (Barcelona, 1945) va fer el 1979 en un bar situat a l´antic barri Xino de Barcelona. Les seves imatges, distants del realisme dels cinquanta i seixanta, però també alienes a la fotografia «creativa» dels setanta, documenten els usos de certs espais de socialització avui inexistents.

Durant l´any 1979 Rafel Bernis (Barcelona, 1945) va fotografiar el tràfec de clients que freqüentaven un bar situat al final de la Rambla i en ple epicentre del que aleshores es coneixia com el barri Xino, al carrer Sant Ramon cantonada Marquès de Barberà. Ho va fer barrejant-se amb els parroquians habituals, sense que la presència de la seva càmera alterés aquell establiment que regentava la senyora Olvido.

El resultat és una sèrie fotogràfica que documenta un moment i un lloc a la història de Barcelona, uns usos de certs espais de socialització i, finalment, el revers de les planificacions urbanes que, afavorides per la Transició i prenent la cultura com a punta de llança, canviarien les maneres d´habitar la ciutat en els temps venidors.

Les imatges de Bernis s´allunyen del projecte del realisme humanista que va imperar en la fotografia espanyola entre mitjans dels anys cinquanta i el primer terç dels seixanta. Així mateix, també se situen lluny dels fotògrafs catalans dels setanta, els quals van impugnar la generació anterior per la via artística o «creativa», segons que es deia aleshores.

Observant aquest reportatge sembla inevitable referir-se a les instantànies que Anders Petersen va fer del Cafè Lehmitz a Hamburg, les quals van veure la llum en un llibre que es va publicar en una data similar, el 1978, tot i que són de 1967. Tanmateix, a diferència d´aquestes fotografies i d´altres retòriques visuals que mostren la marginació des de posicions entranyables, discriminatòries i benintencionades, allò que potser atorga un estatut diferent a El bar de la senyora Olvido és la dissolució de les fronteres entre l´espai polític de la representació, l´espai teatral de les relacions humanes i l´espai fictici de la fotografia.

Més enllà de la mirada burgesa cap a les festes de les classes populars, amb els seus tics exòtics i les seves idealitzacions heroiques, gairebé no hi ha documents fotogràfics que il·lustrin com eren els bars on alternava el lumpenproletariat emigrant a la Barcelona de finals de la dictadura i inicis de la democràcia.

Tanmateix, part de la rellevància d´aquesta sèrie procedeix del seu anacronisme, de la imatge que projecta sobre les imminents transformacions que van modificar el barri Xino al Raval. Els processos de gentrificació, units a les diverses acupuntures urbanes, van fer que establiments com el que registra Bernis hagin desaparegut o siguin freqüentats per un altre tipus d´usuaris. El xamfrà on va estar situat el bar de la senyora Olvido avui dia és un espai a l´aire lliure. Paradoxalment es diu plaça de Pieyre de Mandiargues, una denominació que homenatja l´autor de la novel·la Al marge (1967), que narra la Barcelona prostibulària dels anys seixanta i que transcorre per aquests mateixos carrerons.

Vist des dels nous paisatges socioeconòmics del Raval, El bar de la senyora Olvido documenta cert instant epigonal: el d´una Barcelona que conservava trets de poble mentre pretenia ser metròpolis; el d´una urbs que, mirant de transformar-se en model, mantenia àmplies zones encara reticents a esdevenir una marca neoliberal.

La Virreina Centre de la Imatge

Address:
C la Rambla, 99
District:
Ciutat Vella
Area:
El Raval
Post Code:
08002
City:
Barcelona
Where
La Virreina Centre de la Imatge
When
From 14/03/2020 to 31/05/2020.

Phone number

Information:
933161000
Switchboard:
933017775
Fax:
933161194

I like 26

You may also be interested in...

If you would like to make a correction related to this activity...let us know

Share